Серед пріоритетних напрямків ініціативи Східного партнерства в документі «20 очікуваних досягнень до 2020 року» визначено зміцнення інституцій та належне врядування, що включає в себе підтримку реформи державного управління.
Реформа передбачає трансформацію міністерств в аналітичні центри та центри формування політики. Це дозволить Урядові перейти від планування до безпосередньої виваженої реалізації політик. Також заплановано перерозподілити повноваження між центральними органами виконавчої влади та Кабінетом Міністрів України, сформувати професійну державну службу тощо.
Відповідно до головних стратегічних документів держави, реформа державного управління визначена як одна з ключових реформ. Але, зважаючи на стан виконаних заходів, використання ресурсів, в тому числі і донорських, а також реального впливу вже новостворених органів, виникає питання не тільки про подальшу ефективність державного управління, але й про можливість успішного завершення реформи загалом.
SIGMA вже випустила проміжний звіт-оцінку цієї реформи, підбиваючи підсумки 2016-2018 років. Звітом відмічено певний поступ у процесі реформування, проте визначено низку викликів, які стоять на заваді подальшого прогресу.
Лабораторія законодавчих ініціатив в рамках проекту «Громадська оцінка реформи державного управління задля ефективної реалізації євроінтеграційних реформ» готує тіньовий звіт-оцінку реформи державного управління в Україні, і 21 червня під час експертної зустрічі презентувала попередні результати дослідження.
Експерти з питань державного управління, що взяли участь у зустрічі з нагоди презентації попередніх результатів дослідження, обговорили позитиви, виклики та важливі уроки в контексті впровадження реформи державного управління в Україні.
Експерти ГО «Лабораторія законодавчих ініціатив» Олександр Заславський та Марія Соколова презентували попередні результати моніторингу врахування в оновленому варіанті Стратегії реформування державного управління (грудень 2018 р.) зауважень та рекомендацій, які були запропоновані представниками громадськості та іншими зацікавленими сторонами. Також в рамках дослідження, яке провели експерти, було проаналізовано процес запровадження директоратів в пілотних міністерствах, виокремлено больові точки реформи в частині директоратів. Ще одним компонентом аналізу в рамках проведеного дослідження став процес навчання фахівців з питань реформ.
Базою дослідження для підготовки тіньового звіту був порівняльний аналіз оновленої версії Стратегії реформування державного управління (грудень 2018 р.) зі старою редакцією Стратегії (червень 2016 р.) відповідно до рекомендацій SIGMA та попередніх рекомендацій ГО «Лабораторія законодавчих ініціатив». Експерти також проаналізували нормативно-правові акти, прийняті з метою реалізації Стратегії реформування державного управління. З метою отримання внутрішньої картини функціонування директоратів експерти застосовувався метод глибинних інтерв’ю. А саме, було проведено 16 глибинних інтерв’ю з гендиректорами, керівниками експертних груп та державними експертами 6 пілотних міністерств та 1 ЦОВВ, та 6 експертних інтерв’ю з керівниками структурних підрозділів НАДС з питань реформування державної служби.
З попередніми результатами дослідження можна ознайомитися у презентації: presentation.
Проект «Громадська оцінка реформи державного управління задля ефективної реалізації євроінтеграційних реформ» здійснюється ГО «Лабораторія законодавчих ініціатив» за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження» в рамках грантового компоненту проекту «Громадська синергія».